Collectief

De Nieuwe Bossche school is een collectief van vier grafisch ontwerperstudio’s uit ’s-Hertogenbosch. Naar aanleiding van een uitnodiging voor een groepsexpositie door Grafisch Atelier Den Bosch besloten zij de krachten te bundelen om de poster springlevend te houden. Het collectief bestaat uit: ATTAK, Autograph, Studio Boot en Studio Turbo.

ATTAK – Casper Herselman

Attak

ATTAK is de ontwerpstudio van Casper Herselman, opgericht in 2004 en gevestigd in ’s-Hertogenbosch. Wij verzorgen onderscheidend, ongewoon, op maat gemaakt grafisch en illustratief werk naar iedere specifieke behoefte. 

We werken het liefst met uitgesproken klanten die bereid zijn om grenzen te verleggen. Klanten die iets unieks met de wereld willen delen. Wars van trends komen wij liever met iets dat je blik vasthoudt en je van binnen weet te raken. Zo helpen wij klanten hun merk tot leven te brengen.

“Trends are boring.”

Ons werk wordt gedreven door ideeën en is gebaseerd op het gedachtegoed van subculturen. Met wortels in traditionele print, zoals zeefdruk, om daar nieuwe technieken bij te omarmen. Wij vertrouwen op een zorgvuldig opgebouwde basis om attractief werk te creëren dat de grenzen van het visuele verkent. 

De studio werkt als een spil waar mensen samenkomen om creativiteit te delen, te werken en voor ieder project een unieke benadering tot stand te brengen. 

attak.co

Autograph – Peter Korsman

Autograph

Autograph is Peter Korsman, een onafhankelijke studio voor grafisch ontwerp en typografie. Autograph creëert doordachte ontwerp-oplossingen op meerdere platforms en past zijn herkenbare esthetiek toe op output in verschillende disciplines. De studio wordt gekenmerkt door een sterk typografische inslag, onderzoekende houding en de eigenzinnige balans tussen persoonlijke projecten en klussen in opdracht.

“Believe The Type.”

Peter Korsman is in 2004 afgestudeerd als grafisch ontwerper aan de AKV St.Joost te ’s-Hertogenbosch om Attak te starten; een creatief partnerschap met Casper Herselman. Na 12 jaar verliet hij in 2016 Attak om verder te gaan onder een nieuwe naam: Autograph.

In zijn 16 jaar als onafhankelijk ontwerper is Peters werk diverse malen gepubliceerd in vakbladen en boeken van uitgevers als: Gestalten, Taschen, Computer Arts, Lauren King en Slanted. Ook exposeert Peter regelmatig.

Autograph gelooft in typografie als een voertuig voor ideeën, identiteit en expressie.

autograph.works

Studio Boot – Edwin Vollebergh en Petra Janssen

studio BOOT

“Onze posters gebruiken we niet om iets te verkopen, maar om iets te vertellen.”

STUDIO BOOT
“We zijn niet braaf, hebben geen vaste stijl en we proberen onszelf niet te veel te herhalen. Ons werk wordt niet overheerst door een of ander dogma, of beïnvloed door software met een duidelijk herkenbare vormoplossing. Het werk is niet onderling uitwisselbaar en we zijn niet constant op zoek naar lelijkheid maar wel op zoek nieuwe en interessante vormen die bijdragen aan het ontwerp en dat versterken.” Zo karakteriseert Edwin Vollebergh het werk van Studio Boot dat hij samen met Petra Janssen gemaakt heeft.

Boot is het huis, de familie en vrienden en de werkplaats; de omgeving en de sfeer die nodig zijn om mooie dingen te maken. De ideeën die Vollebergh en Janssen op allerlei manieren delen leiden tot een sterk bewustzijn en creatieve onafhankelijkheid. Studio Boot laat een houding van durf en assertiviteit zien die representatief is voor Dutch Design, dit maakt buitengewone dingen mogelijk. Studio Boot is opgericht in 1991 in ‘s-Hertogenbosch, het centrum van Nederland.

AFFICHES
“Een affiche is een identiteit: van een vereniging, een groot bedrijf, winkel of persoon. Om die identiteit te kunnen laten zien, moet je je goed verdiepen in de opdrachtgever. Ons werk is dienend naar de klant en dienend naar ons zelf: we maken alleen wat we zelf mooi vinden. Een grafisch ontwerper is een goede luisteraar die in staat is informatie te ordenen. Of dat nou in typografie, foto’s of verhaallijnen is. Een goede ontwerper is in staat om die ordening te visualiseren. Goede grafische ontwerpers kunnen altijd een uitspraak doen. En die uitspraak doen ze samen met de opdrachtgever. Daarvoor moet je dus eerst altijd kijken wat iemand wil.

Affiches kleuren een stad. Wildplakken is daarom heel belangrijk. In veel steden zie je steeds minder posters op straat. Doodzonde. Wij laten onze affiches nog steeds door de hele stad plakken en zelf gaan we er ook vaak op uit met een emmer lijm. Onze posters gebruiken we niet om iets te verkopen, maar om iets te vertellen. Het ontwerp mag licht ontregelend zijn en moet opvallen.”

studioboot.nl

Studio Turbo – Raoul Wilke

STudio turbo

Met een passie voor print, analoog experiment en typografie geeft Raoul Wilke vorm aan alles wat op zijn pad komt. Posters, huisstijlen, festival identiteiten & stoeptegels, you name it.

“Fleur lekker zelf op.”

Zijn speelse werkwijze vormt de basis voor een knallende ontwerpstijl. Door weg te blijven van het alledaagse en een vleugje ondeugendheid weet hij interessante visuele oplossingen te ontwikkelen. Oplossingen waarmee je als merk of product gegarandeerd opvalt.

studioturbo.nl